שנה להתקפה על חופש הביטוי בגרלאנד

בועז ארד | 12 במאי 2016

My Mohammad cartoon for FBלפני כשנה, ב-3 במאי 2015, קיימנו מפגש עם ד"ר דניאל פיפס וד"ר ירון ברוק בו הועברה הרצאה מיוחדת על מצב חירות הביטוי מול איומים והתקפות של טרור איסלמיסטי "הצנזורה האיסלמית: כיצד מתמודדת ישראל?" בצירוף מקרים מצמרר, באותו יום בו קיימנו את ההרצאה בקמפוס הר הצופים בירושלים התרחשה התקפה על כנס קריקטוריסטים שקיימו תחרות ציור קריקטורות מוחמד בטקסס.

כעת לאחר שחלפה שנה מאותה שנה ראוי לבחון את אמירתה של ראנד: "התנגדות, לא ציתנות, היא התגובה האמריקאית לאוטוריטיות חונקת". (תרגום חופשי) לצערנו התגובות בארה"ב ובמערב בכלל הינן אלא צל חולף לעמידה על עקרונות.

בתכנית הרדיו שלו ששודרה ב-7 במאי, בוחן ד"ר ירון ברוק את התגובות ומזכיר לנו גם את תגובתו של המועמד הרפובליקאי למשרת הנשיאות בארה"ב, דונאלד טראמפ, בעקבות אותה התקפה על ציירי קריקטורות. ומה היתה אותה תגובה של "האיש החזק" שאינו חושש לפגוע ולהעליב את מתנגדיו? ובכן, ברגע האמת הוא טען שכל האירוע מיותר ומדוע להרגיז את המוסלמים עם ציורי מוחמד.

הזוכה באותה תחרות קריקטורות, והיעד הראשי להתקפה הוא בוש פאושטיין ( Bosch Fawstin) והרישום הזוכה עומד כעת למכירה פומבית (לאחר קשיים מצד איביי).

My Mohammad cartoon for FB

גם אם לא היו לאיש ציפיות לעמידה עקרונית מצד מי שטוען לנשיאות ארה"ב היו כאלו לחלקנו שחשבו כי רשתות התקשורת יציפו את הפרשה ויציגו את הנושא. הקריקטורה המצורפת מדגימה היטב את מצב התקשורת שחששה להציג את הקריקטורות שהוצגו ובשלם אירעה ההתקפה בטקסס.

בינואר 2015 התבצעה גם ההתקפה הרצחנית על מערכת העיתון הסאטירי "צ'ארלי הבדו", אז פרסמנו את המאמר המסביר את הצביעות שבמפגני "גם אני צארלי". לצערי הדבר נכון גם היום – ברגע האמת צארלי עומד לבדו מול הטרור הרצחני.

 

הוספת תגובה